Over eduCentrum.

MISSIE

De missie van eduCentrum vzw is om – samen met professionals – kinderen, jongeren en jongvolwassenen optimaal voor te bereiden op de maatschappij door hun digitale en sociale vaardigheden te versterken en hun talenten te ontdekken.

We vinden e-inclusie, welbevinden en veerkracht in een gedigitaliseerde samenleving belangrijk voor sociale inclusie.

Sinds 2007 inspireren we organisaties met innovatieve, vernieuwende en duurzame projecten rond kennisdeling, co-creatie, STEM, maakonderwijs, games, …

Strategie

Dankzij ons grote netwerk en oog voor trends, pionieren we met projecten die we duurzaam maken:

  • KlasCement (nu Vlaamse overheid),
  • Fyxxi (eerste educatieve makerspace in VL),
  • GameHive (game- & XR-hub rond talenten van de toekomst) en
  • do.IT.school (begeleiding van scholen rond digitale competenties). 

We organiseren activiteiten rond ict, maker tools (STEAM), coderen en robotica, games, XR, AI en mediawijsheid: aanbod voor scholen binnen de school(m)uren, maar ook daarbuiten samen met jeugdwerk. 

Doelgroep

Schoolgaande en niet-schoolgaande jeugd uit Vlaanderen, vanaf de kleuterklas tot jongvolwassenen, met extra aandacht voor maatschappelijk kwetsbare jongeren.

Iedereen die met die doelgroep werkt of die goed kan bereiken: professionals uit onderwijs, cultuur, bibliotheken, jeugdwerk, ….

Organisatoren van kampen en buitenschoolse activiteiten.

Door onze jarenlange ervaring en ons netwerk kunnen we deze doelgroep vlot bereiken en hebben we een sterke vertrouwensband met heel wat jongeren opgebouwd.

Team

Hans De Four

Hans De Four

Grondlegger van het leermiddelennetwerk KlasCement, oprichter van het Fyxxilab, organisator van heel wat onderwijsevents zoals de ICT-praktijkdag.

Een onderwijsinnovator die er dankzij samenwerking met diverse partners al 30 jaar in slaagt om leerkrachten te ondersteunen in hun vragen rond kennisdeling, digitalisering, STEM, mediawijsheid, … met als doel het beste onderwijs te organiseren voor onze kinderen en jongeren, met aandacht voor drop-outs.  

Kevin Bostoen

Kevin Bostoen

Met meer dan 10 jaar ervaring als leerkracht wiskunde – techniek – fysica in secundair onderwijs, geeft Kevin bijna alle workshops aan kinderen en leerlingen.

Hij kent zowat alle tools en legt je met alle plezier uit hoe je er zelf mee aan de slag kan gaan.

Hij is gepassioneerd door de diverse robotjes en legt de link tussen programmeren en diverse vakken.
Als monitor voor speelplein- en vakantiewerking in Gent ging hij ook jaren aan de slag met kinderen uit kwetsbare groepen.

Patsy Billemon

Patsy Billemon

Geologe met een passie voor wetenschap en technologie. Of het nu gaat over natuurwetenschappen of het programmeren van een robot, Patsy gaat er met vol enthousiasme achteraan.

Het uitwerken van lesmateriaal, het begeleiden van workshops of het ontwikkelen van nieuwe projecten: alles kan.
Aan creativiteit en enthousiasme geen gebrek.

Lander Van der Biest

Lander Van der Biest

Lander stond tien jaar voor de klas, voornamelijk in de derde graad van het basisonderwijs. Tijdens zijn carrière verdiepte hij zich in het gebruik van videogames binnen het onderwijs en onderzocht hij de educatieve meerwaarde van dit medium.

Om zijn inzichten en ervaringen te delen met collega’s, lanceerde hij Gamekunde, een website boordevol relevante informatie over games in het onderwijs. Daarnaast is hij mede-organisator van zowel de ICT-Praktijkdag als de OMG-studiedag (Onderwijs Met Games).

Bij eduCentrum coördineert Lander het GameHive-project, waarbij hij voortdurend op zoek is naar de nieuwste en meest relevante videogames en VR-oplossingen. Het doel van GameHive is om talenten te (her)ontdekken via videogames.

Annelies Coene

Annelies Croene

Annelies is recent gestart als projectcoördinator bij EduCentrum, waar zij verantwoordelijk is voor het do.IT-project en tevens de rol van ICT-coach vervult. In deze nieuwe functie kan zij de kennis en ervaring die zij de afgelopen 18 jaar in het secundair onderwijs heeft opgedaan, volop benutten.

Haar ervaring met lesgeven in de eerste graad secundair en het ontwikkelen van leerpaden voor leerkrachten bij CVO Miras, gebaseerd op het DigCompEdu-kader, vormen een sterke basis voor het ondersteunen van scholen en leerkrachten in het gebruik van ICT. Met het postgraduaat ‘Digitaal lesgeven’ aan Howest op zak is zij bovendien goed uitgerust om de digitale transformatie in het onderwijs te begeleiden.

Met een passie voor innovatie en een leergierige houding zet Annelies zich in om het onderwijs naar een hoger digitaal niveau te tillen.

Mario Kicken

Mario is een enthousiaste leerkracht informatica en gedreven ICT-coördinator met een passie voor ICT en onderwijs.
Als EdTech-expert is hij vertrouwd met heel wat tools. 

Hij doet niets liever dan kennis delen en mensen te verbinden.
O.a. als mede-organisator van heel wat onderwijsevents zoals de ICT-praktijkdag.

Coördinatie en administratie schrikken hem ook niet af.